شناسنامه و شجره نامه پیامبران قرآنی

شناسنامه و شجره نامه پیامبران قرآنی

شناسنامه کامل 26پیامبر قرآنی
شناسنامه و شجره نامه پیامبران قرآنی

شناسنامه و شجره نامه پیامبران قرآنی

شناسنامه کامل 26پیامبر قرآنی

دانلود انیمیشن حضرت ابراهیم(ع)

چکیده ای از زندگی حضرت ابراهیم(ع)

از دعوت به یکتاپرستی تا شکوفا شدن آتش

... به‌ روایت‌ قرآن‌ مجید، ابراهیم‌ با ابطال‌ پرستش‌ اجرام‌ آسمانی‌ که‌ در آن هنگام‌ رایج‌ بود، مردم‌ را به‌ پرستش‌ خدای‌ یگانه‌ دعوت‌ کرد.این‌ روایت‌ قرآنی‌ بی‌آنکه‌ در عهد عتیق‌ از آن‌ نشانی‌ باشد، در میان‌ یهود معروف‌ بوده‌ و یوسفوس‌ بدان‌ اشاره‌ کرده‌، و در کتب‌ یهودی‌ دوره‌های‌ بعد نیز دیده‌ می‌شود. بعضی‌ از روایت‌ها حاکی‌ از آن‌ است‌ که‌ این‌ واقعه‌ به‌ هنگام‌ مناقشه ابراهیم‌ با قوم‌ خود روی‌ داد و در واقع‌ اظهار اعتقاد ابراهیم‌ به‌ اجرام‌ آسمانی‌ و سپس‌ رویگردانی‌ وی‌ از آن‌ها برای‌ متوجه‌ ساختن‌ قوم‌ به‌ بی‌اعتبار بودن‌ این‌ آیین‌ و متوجه‌ ساختن‌ آنها به‌ وحدانیت‌ خداوند بوده‌ است‌. چنانکه‌ به‌ گفته مسعودی‌، ساره ‌ همسر ابراهیم‌ و لوط برادرزاده‌اش‌ پسر هاران‌، نخستین‌ کسانی‌ بودند که‌ به‌ وی‌ گرویدند، و به‌ گقته فان‌ سترس‌ ابراهیم‌ خود گویا نخستین‌ کسی‌ بود که‌ از این‌ طریق‌ به‌ یکتاپرستی‌ گرایش‌ یافت‌.

همین‌ گرایش‌ که‌ به‌ منازعه او با قوم‌، پدر، و فرمانروای‌ معاصرش‌ انجامید، به‌ گفته‌ قرآن‌ او را به‌ مهاجرتی‌ واداشت‌ که‌ در تاریخ‌ ادیان‌ سامی‌ دارای‌ اهمیت‌ خاص‌ است‌. در سفر پیدایش‌ عهد عتیق‌ درباره علل‌ این‌ مهاجرت‌ سخنی‌ نیامده‌ و خروج‌ به‌ سوی‌ حرّان‌ به‌ پدر ابراهیم‌ نسبت‌ داده‌ شده‌ است‌. که‌ پس‌ از مرگ‌ پسرش‌ هاران‌، اور کلدانیان‌ را با خانواده‌اش‌ ترک‌ گفت. در قرآن‌ از مبدأ و مقصد جغرافیایی‌ این‌ هجرت‌ سخنی‌ نیست‌، ولی‌ علل‌ مهاجرت‌ او به‌روشنی‌ بیان‌ شده‌ است‌. نخستین‌ گام‌ ابراهیم‌ برای‌ تبلیغ‌ یکتاپرستی‌، دعوت‌ آزر بود. در سوره‌هایی‌ از قرآن ‌ ذکر این‌ دعوت‌ آمده‌ است‌، و چنان‌که‌ خواهیم‌ دید به‌ نظر می‌آید که‌ ابراهیم‌ دوبار با آزر بر سر دین‌ قوم‌ به‌ مناقشه‌ پرداخت‌، و پس‌ از دومین‌ بار بود که‌ آزر او را از خود راند و ابراهیم‌ اقدام‌ به‌ مهاجرت‌ کرد.

مخالفت‌ اولیه‌ آزر او را بر آن‌ داشت‌ که‌ بت‌ها را بشکند و این‌ کار را به‌ بت‌ بزرگ‌ نسبت‌ دهد و از قوم‌ بخواهد که‌ علت‌ آن‌ را از همان‌ بت‌ بپرسند. اما بت‌ قادر به‌ سخن‌ گفتن‌ نبود و قوم‌ در برابر این‌ حجت‌ فرو ماندند، ولی‌ سرانجام‌ وی‌ را در آتش ‌ افکندند. پروردگار آتش‌ بر او سرد گردانید و وی‌ را با لوط از چنگ‌ قوم‌ برهانید.
بنابر روایت‌های‌ دیگر، به‌ آتش‌ افکندن‌ ابراهیم‌ پس‌ از شکستن‌ بتها و مجادله وی‌ با فرمانروای‌ عصر بود،  که‌ در طی‌ آن‌ ابراهیم‌ او را با بیان‌ توانایی‌ پروردگار بر زنده‌ کردن‌ و میراندن‌ موجودات‌ و طلوع‌ خورشید از مشرق‌ و غروب‌ آن‌ در مغرب‌، مغلوب‌ و مبهوت‌ ساخت‌.  موضوع‌ این‌ مجادله‌ به‌ صورتی‌ شبیه‌ به‌ قرآن‌ در روایات‌ یهودی‌ نیز آمده‌ است‌ بنابر روایت‌هایی‌، ابراهیم‌ جوان‌،  ۷ یا ۴۰ یا ۵۰ روز در آتش‌ ماند و هاران ‌ برادر ابراهیم‌ که‌ به‌ گفته عهد عتیق‌ در اور درگذشته‌ بود از جمله‌ کسانی‌ بود که‌ قوم‌ را به‌ سوختن‌ ابراهیم‌ تحریک‌ می‌کرد.
طبری‌ روایتی‌ ذکر کرده‌ است‌ که‌ بنابر آن‌ چون‌ ابراهیم‌ بی‌گزند از آتش‌ نجات‌ یافت‌، نمرود به‌ عظمت‌ پروردگار او اقرار کرد و قربانی‌ داد و ابراهیم‌ را آزاد ساخت‌.  همو در جای‌ دیگر اشاره‌ کرده‌ است‌ که‌ ابراهیم‌ ۷ سال‌ در زندان‌ نمرود در کوثی‌ ماند تا سرانجام‌ او را در آتش‌ افکندند  نیز از منابع‌ صابئی‌ روایت‌ کرده‌ است‌ که‌ ابراهیم‌ با مردم‌ کوثی‌ در پرستش‌ خورشید مخالفت‌ کرد و پادشاه‌ او را به‌ زندان‌ افکند و سپس‌ به‌ شام ‌ تبعیدش ‌ کرد.


منبع : ویکی فقه

شناسنامه حضرت ابراهیم(ع)

معرفی کتاب : خاطرات آدم و حوا


بخشی از کتاب ((خاطرات آدم و حوا))/ترجمه حسن علی شیری


با این کتاب بصورت خیلی اتفاقی آشنا شدم،اما خیلی خوشحالم که هرجور بود این کتاب رسید دستم.این وبلاگ بیشتر مطالبی که داره درمورد پیامبران هستن بخاطر همین سعی میکنم مطالبی رو که میذارم،با پیامبران به هر نحوی ارتباط داشته باشن.این هست که این بار قصد دارم بعد از کتاب کوه پنجم ، نگاهی به کتاب خاطرات آدم و حوا داشته باشیم.


کتاب خاطرات آدم و حوا

کتابی از نویسنده ی آمریکایی، مارک توین(با نام اصلی ساموئل لانگهورن کلمنز).

متولد : 30نوامبر 1835        درگذشته : 21آوریل 1910


این کتاب به صورت یکجا و در طی سالهای متوالی نگاشته نشده ،دراصل کتابی جمع آوری شده از نوشته های مارک توین است.مارک چند کتاب به نام های :

بخش هایی از خاطرات آدم(1983) ،

زندگی نامه ی حوا(1901) ،

حوا سخن می گوید(1901) ،

تک گویی آدم(1905)

و خاطرات حوا(1905)

را به نگارش در آورد و بعدها ،دریک کتاب جمع آوری شده و  به نام  ((خاطرات آدم و حوا)) منتشر شد.

این داستان کوتاه روایتگر اولین عشق تاریخ و شرح اتفاقاتی است که در راه این دو عاشق رخ داده است.

کتاب با بیانی طنز و دلنشین نگاهی به مسائل مهمی که برای مردان اهمیتی ندارند ولی برای زنان قابل ستایشند و بلعکس،برای زنان مهم هستند و برای مردان اهمیتی ندارند، نگاهی دوباره می اندازد و ستایشگر روح کاوشکر زن(حوا) است.مارک از روز اول خلقت شروع میکند و تا داستان رانده شدن این دو زوج از بهشت ادامه می دهد و آن را به گونه ای روایت میکند که زیبایی قلمش از تلخی ماجرا به شکل ارزنده ای می کاهد، بعد از آن به سراغ زندگی بیرون از بهشت ، تولد نخستین نوزاد ، کشته شدن دومین پسر خانواده و مرگ یکی از زوجین می پردازد.

در طی داستان با عشقی که نشات گرفته از نیاز به تکامل آدم و حوا است روبرو میشویم،تک عشقی بودن روابط بین آدم و حوا و عدم پرداختن  به حواشی غیرضروری نشان از باور نویسنده به پیوندی ماندگار را در خود دارد.*پی نوشت

در آخر داستان و با مرگ هابیل ، داستان رو به اتمام می رود و با دیالوگ هایی شیرین و حزن انگیز به پایان می رسد.

نثر منعطف و طنز داستان،انتقال مفاهیم به شکل جسورانه و انتقال داستان از ابتدا به انتها با شیبی ملایم و تصویر سازی مناسب بدون استفاده از کلمات زیاد از زیبایی های نوشته ی این نویسنده ی آمریکایی است.

از یک بار خواندن این کتاب ضرر نخواهید کرد و چه بسا بسیار بیاموزید ...

*پی نوشت : (مارک وهمسرش ،اولیویا لانگدون کلمنز،تا آخر عمر اولیویا-عمر : 58سال و متوفی 1904 - با یکدیگر زندگی کرده و مارک پس از آن دیگر ازدواج نکرد).


دانلود کتاب از سرورهای readbook